Accesul on-line la bazele de date se poate realiza numai în condiţiile în care se dezvoltă infrastructura de comunicaţie, în fapt reţelele de calculatoare.
Ca de aflat în multe ţări ale lumii, învăţământul ţi cercetarea au fost domeniile care au promovat şi susţinut demersurile pentru construirea reţelelor de telecomunicaţiei.
Învăţământul în general şi cel superiorîn special - datorită ritmului deosebit de dezvoltare - are nevoie de sisteme deschise. Acest concept natural şi de mare actualitate este răspândit în mediile universitare şi cele de cercetare academică din toate ţările dezvoltate.
Pentru realizarea acestor sisteme deschise este nevoie de utilizarea în comun a resurselor existente şi de asigurarea compatibilităţii dintre diferite sisteme informatice.
În majoritatea instituţiilor de învăţământ superior din România există reţele locale, unele chiar interconectate la nivel de facultate şi / sau universitate.
De asemenea, institutele de cercetare au achiziţional calculatoare pe care le-au conectat în reţele locale.
Sesizând aceste cerinţe încă din anul 1992, Ministerul Învăţământului, împreună cu Ministerul Cercetării şi Tehnologiei - pe atunci Ministerul Ştiinţei şi Învătământului - au procedat la elaborarea primului proeiect al reţelei Naţionale de Calculatoare pentru Învăţământ şi Cercetare (RNCIC), prin care s-a urmărit definirea unei conceăţi în cadrul acesteia, cu o structură topologică pe trei nivele, precum şi etapele (faze) de dezvoltare a reţelei.
Reţeaua Naţională de Calculatoare pentru Învăţământul (Superior) şi Cercetare este unică , constituită în fapt din reţelele interconectate (fie noduri care au acces în reţele internaţionale prin ICI, fie prin UPB).
Alături de Reţeaua Naţională de Calculatoare pentru Învăţământ şi Cercetare, după 1992, o serie de companii par ticulare oferă servicii de comunicaţie şi acees în reţele internaţionale. Aceste companii dispun de echipamente corespunzătoare pentru asigurarea comunicaţiei de date. Contra cost orice abonat ( instituţie sau persoană particulară) care dispune de un calculator şi cel puţin un modem poate avea acces la servicii de reţea.
Evoluarea rapidă a reţelelor şi interesul manifestat pentru serviciile oferite de acestea în colectivităţile universitare şi de cercetare, dar şi de agenţi economici conduc la concluzia că, în curând, în procesele de informare şi documentare din România se va produce un nou salt: trecerea la informarea şi documentarea oferită de mediile electronice. Acest considerent va produce probabil mutanţii atât în abordările informatice din sistemele de informare şi documentare cu implicaţii interne în structurile organizatorice şi de resurse umane, cât şi în procesele de formare, calificare şi recalificare a personalului propriu. Un rol important în formarea specialiştilor în informarea şi documentare va trebui să revină învăţământului , îndeosebi învăţământului superior de specialitate.
A elaborat: Lepădatu Maria.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu