Semnificaţia absurdului şi
înstrăinarea.
Înstrăinarea umană, ca fenomen
social deosebit de complex şi cu o mare putere de difuziune în universul relaţiilor
interumane, devine mediul de existenţă a omului dezorientat, lipsit fr ideal.
În lumecontemporană, există înstrăinării în formă şi modalităţi diverse şi
generalizate la scara întregii societăţi s-a manifestat şi a produs anumite
stări psihologice şi morale, contribuind, într-o măsură, la criza personalităţii
umane, la perturbarea mecanismelor de integrare a individului în viaţa socială.
Aceste efecte secundare ale înstrăinării s-au resimţit cu mare intensitate,
începînd cu sfîrşitul secolului trecut şi începutul secolului nostru şi
contribuind cu deceniile dintre cele două războaie mondiale şi mai ales după
cel de-al doilea război mondial.
Absurdul situaţiilor fără ieşire
ale omului dezorientat, depersonalizat, fără ideal şi perspectivă, a condus
treptat la conturarea unei concepţii despre absurd care, deşi nesistematic
expusă într-o doctrină filosofică, se poate distinge totuşi în cîmpul teoriilor
filosofice. În genere, existenţialismul a contribuit sustanţial la accentuarea
unei poziţii distincte în afirmarea absurdului pe plan filosofic, în special
prin eseurile lui Camus şi prin lucrările lui Sartre, Heidegger şi Jaspers.
Desprinderea semnificaţiilor
absurdului în plan logic şi filosofic va contribui la cunoaşterea absurdului
din plan estetic, întrucît existpă corespondenţă şi un permanent schimb de
substanţe între aceste trei planuri ale existenţei absurdului.
În plan logic, prin absurd (de la
lat. Absurdus=discordant) se înţelege tot ceea ce contrazice regulile logicii,
fiind sinonim cu ilogicul. Să vedem care este situaţia la diferite niveluri
logice: idee absurdă este o idee ale cărei elemente sunt incompatibile; judecată
absurdă este o judecată care conţine sau implică o inconsecvenţă : un raţionament
absurd este un raţionament formal fals. În logică şi matematică se cunoaşte
absurdul sub forma raţionamentului prin absurd. Aici trebuie distinse două
aspecte :
Problema prin absurd –care este
un raţionament ce probează adevărul unei propoziţiiprin evidenţa falsităţii
uneia din concluziile rezultînddin contradictoria sa.
Reducerea la absurd- este un raţionalism
ce conduce la respingerea unei aserţiuni, ajungîndu-se la o concluzie cunoscută
ca falsă sau, dimpotrivă, la ipoteza însăşi.
Pentru a înţelege mai bine poziţia
absurdului faţă de unele valori logice, să examinăm schema propusă de Robert
Blanche.
Absurdul, ca semnificaţie, este
stîns legat de uniersul de discurs al falsului, dar sub nici un motiv nu se
confundă cu aceta din urmă. Falsul se raportează la ceea ce nu este ( dar apare
afirmat în propoziţie), în timp ce absurdul se raportează la ceea ce nu este şi
nici nu poate fi ( dar apare afirmat în propoziţie). De exemplu, propoziţia: Afară
plouă- poate fi falsă atunci cînd situaţia reală este alta, opusă.
Raportul dintre adevăr şi fals
este o relaţie ce se stabileşte între existenţa şi nonexistenţa în plan logic,
în timp ce relaţia între adevăr şi absurd funcţionează între existenţă şi
imposibilitatea existenţei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu