vineri, 21 martie 2014

Limbile în învăţământul primar

■■ Potrivit UE și CoE, toţi copiii de vârstă mică din Europa trebuie să înveţe două limbi pe lângă limba/-ile naţională/-e a/-le ţării în care locuiesc. La nivelul educaţiei primare, cu excepţia Italiei și Ucrainei, toate ţările/regiunile oferă sprijin suplimentar noilor-sosiţi în vederea învăţării limbii naţionale.
■■ Exceptând Ţara Galilor, toate ţările/regiunile raportează ofertă de limbi străine la nivelul învăţământului primar. În Danemarca și Grecia, sunt obligatorii două limbi străine, 18 alte ţări/regiuni având o limbă străină obligatoru. În Anglia, Irlanda de Nord și Scoţia limbile străine sunt opţionale.
■■ Limbile străine se predau începând din clasa I primară în 12 din ţările recenzate, din etapa de mijloc în şapte ţări și doar în Olanda, Elveţia și Scoţia din ultima clasă a școlii primare.
■■ Engleza, franceza şi germana figurează drept limbile cel mai frecvent predate. În multe cazuri, una din aceste limbi este disciplină de studiu obligatorie pentru toţi elevii. Italiana, rusa şi spaniola sunt alte limbi străine oferite cu caracter fie obligatoriu,fie opţional.
■■ Învăţarea Integrată de Conţinut și Limbă (CLIL) este larg răspândită în cazul limbilor străine doar în Spania, această abordare fiind utilizată în 13 alte ţări/regiuni, chiar dacă nu în mod sistematic.
■■ Șapte ţări/regiuni raportează utilizarea explicită a Cadrului  European Comun de Referinţă (CEFR) în domeniul învăţării limbilor străine, deși un număr mai mare dintre acestea își bazează standardele naţionale pe principiile și abordările CEFR. Nivelul CEFR vizat pentru învăţarea limbilor străine la acest grup de vârstă este A1/A2.
■■ În afară de Danemarca și Estonia, limbile R/M sunt oferite  în 22 de ţări/regiuni. Orele de limbi R/M și cele de alte  discipline predate prin intermediul limbilor R/M sunt accesibile  tuturor elevilor, indiferent de mediul lingvistic al acestora,  în 20 de ţări/regiuni, deși Bulgaria și Grecia oferă aceste limbi  doar vorbitorilor native. Oferta este bogată într-un număr  de ţări/regiuni, dintre care Austria, Bulgaria, Italia, Lituania, Româniam, Ucraina și Ungaria oferă patru sau mai multe limbi R/M ca discipline de sine stătătoare sau, în majoritatea cazurilor, ca mediu de instruire.  Douăsprezece ţări/regiuni raportează utilizarea pe scară largă a CLIL, alte şase afirmând că această abordare este utilizată în unele zone.
■■ Doar cinci ţări/regiuni raportează ofertă pentru limbile imigranţilor la ciclul primar. Acestea sunt Austria, Danemarca, Elveţia (în cantonul Zurich), Franţa, și Spania.  În Elveţia și Franţa, orele de limbi ale imigranţilor sunt deschise tuturor elevilor, în timp ce în Austria, Danemarca și Spania, acestea sunt rezervate vorbitorilor nativi ai limbilor imigranţilor.  În Elveţia și Spania, orele sunt programate parţial în timpul programului școlar, iar în alte ţări sunt oferite ca activităţi extra-curriculare. Performanţa în privinţa limbilor imigranţilor nu este corelată cu standarde naţionale, regionale ori la nivelul școlii, deși dezvoltarea deprinderilor de limbă este monitorizată în toate ţările, cu excepţia Austriei. Orele în limbile imigranţilor sunt finanţate total de către stat în Austria și Danemarca, iar în Franţa, Elveţia și Spania acestea sunt finanţate, în principal, de către ţara de origine.
■■ La nivelul învăţământului primar, în ţările/regiunile recenzate, limbile sunt predate de profesori de limbi calificaţi, după cum urmează: în 16 ţări din 24 pentru limba naţională, în 17 ţări din 22 pentru limbile R/M, în 14 ţări din 23 pentru limbi străine și în două ţări din cinci pentru limbile imigranţilor. În Anglia, Austria, Elveţia, Franţa, Italia, Irlanda de Nord, Olanda, și Scoţia, limbile străine sunt predate de învăţători cu calificare generală. Formarea iniţială și formarea continuă sunt larg răspândite în majoritatea ţărilor/regiunilor, cu excepţia formării pentru limbile imigranţilor.
■■ O zonă care trebuie evident dezvoltată în domeniul limbilor străine o constituie mobilităţile pentru profesori: nouă ţări/regiuni din 24 raportează absenţa totală a acestui gen de sprijin, numai Anglia și Catalonia raportând programe structurate de mobilitate pentru profesori. Trebuie făcut mai mult pentru a-i stimula pe profesorii de limbi să petreacă mai mult timp în ţara a cărei limbă o predau în vederea dobândirii unor competenţe lingvistice și culturale superioare.
■■ Un număr de ţări/regiuni iau măsuri active de creștere a numărului profesorilor de limbi. Danemarca, Elveţia și Estonia, Ţara Bascilor recrutează profesori pentru limba naţională. Anglia, Bulgaria, Danemarca, Frizia, Lituania, Ucraina și Ungaria, recrutează profesori suplimentari de limbi străine. Bosnia&Herţegovina, Danemarca, Irlanda de Nord, Scoţia, Spania, Ţara Bascilor și Ucraina recrutează profesori de limbi R/M. Niciuna din ţările/regiunile recenzate nu recrutează activ profesori pentru limbile imigranţilor.

A elaborat: Lepădatu Maria.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu