Mizând pe descompunerea principiilor de realizare a
actului de comunicare, învelişul fonic al discursului capătă o importanţă
sporită în piesele analizate. Actanţii lui Ionesco vorbesc foarte mult, cu
intenţia de a transmite adevăruri esenţiale, însă, cu toate acestea, subtextul
este cel care oferă adevăratele revelaţii. Situaţia iniţială este cea din Cântăreţea cheală, de acolo
ramificându-se cele mai multe dintre temele şi procedeele specifice: deraierea
actului de comunicare; separarea de sens a cuvântului prin repetiţie (reluată
în Lecţia, Victimele datoriei, Delir în
doi, Exerciţii de conversaţie şi pronunţiei pentru studenţii străini ect);
destinul omului simplu care se confruntă cu o problemă existenţială ce îl
copleşeşte şi trebuie să se descurce într-un univers cu regului în continuă
schimbare ) Ucigaş fără schimbare,
Rinocerii, Jocul de-a măcelul); spaţiul de joc ca loc geografic derizoriu (
Scaunele, Călătorii în lumea morţilor).
Mult mai important, pitorescul din piesele ionesciene
indică un nivel de realitate al personajelor, care funcţionează după principii
pur estetice de configurare a spaţiului. Majoritatea scenelor esenţiale sunt
extrem de vii şi de colorate, aglomerate de personaje care aduc cu sine un
bagaj semnificativ de energii dramatice. De cele mai multe ori, figurile lor
personaje se disting prea puţin unele de altele, sau sunt chiar
interschimbările (aşa cum este cazul soţilor Smith şi Martin): acesta înseamnă
că autorul nu a fost interesat, decât ăn puţine cazuri, de crearea unor
portrete distincte. Scenele respective le-am evaluat prin perspectiva artei
naive, care presupune exact astfel de cadre vizuale: spaţiile geografice,
peisajele, extrem de largi, înghesuite pe o pânză de dimensiuni înguste (Cântăreaţa cheală, Scaunele, Amedeu),
populate de multe personaje, formează o masă, nu o aglomerare de portrete care
să se remarce prin caracteristici individuale. Căutarea neîntreruptă a
identităţii de piesele lui Eugene Ionesco este contrapunctul acestui procedeu,
specific absurdului, care până acum fusese atribut în special artei plastice
naive. Falsa stângăcie a unui contur ori peisaj naiv este schematizarea şi
clişeul teatrului ionescian.
În plus, la Ionesco, schema de funcţionare a personajului
este extrem de importantă, oricât de diluat ar putea fi acesta (ca şi
componentă a formei dramatice), mai ales în cadrul unui context cu conflict
zero, deoarece, de cele mai multe ori, autorul a inserat în principalii săi
actanţi multe dintre ecourile propriei sale biografii.
Pentru ca toate acestea să fie funcţionale şi să se
dobândească o structură simfonică a temelor dramatice, dar şi a obsesiilor din
piesele parcurse, era nevoie de un agent care să le coaguleze, identificat de
noi în pitoresc, care nu mai este doar principiul estetic fundamental de
reprezentare a unui peisaj, ci liniatul care dă posibilitatea
reprezentabilităţii scenice. Având mereu scena ca scop final, teatrul lui
Eugene Ionesco nu ar fi fost altfel funcţional, datorită noutăţii sale.
Didascaliile sunt perfect edificatoare în acest sens: în nenumărate rânduri,
după ce face o anumită indicaţie, autorul adaugă formula „în măsura
posibilităţii”, ceea ce înseamnă că doreşte să se ţină cont, cât se poate de
mult, de intenţiile sale. Grija cu care ne este pregătit fiecare cadru de
deschidere a unei piese este, poate, semnul cel mai clar al pitorescului: Cântareaţa cheală ne propuneaglomeraţia
de elemente „englezeşti” ; Scaunele ne
aduce un spaţiu de jov complex, fascinant prin derizoriu său şi prin senzaţia
apartenenţei la o post-istorie; Tabloul ne
interesează datorită clişeului în care sunt colorate personajele, până la un
punct; Noul locatar aduce pe scenă un
univers dominant şi sufocat de bagaje protoganistului; criticii din Improvizaţia la Alma sunt mai degrabă
marionete într-un joc cu teatru de păpuşi, indicând cu precizie un naiv de
factură quasi-populară; oraşul cel nou din Ucigaş
fără simbrie funcţionează într-un registru pur pitorescţi este
marcat de existenţă unui personaj naiv ; Rinocerii
invadează unul dintre cele mai
liniştite oraşele de provincie, care poate fi imaginat oriunde, în orice plan
geografic, pitoresc şi el prin banalitate şi culoare locală; regele care moare
este naivul care se agaţă de orice mic detaliu al universului său pitoresc
(castelul dărăpănat), poate-poate mai câştigă ceva timp; Pietonul aerului auce pe
scenă un alt decor tipic englezesc – cel
al peisajului de la ţară, cu implicaţii evidente de ordin pitoresc, la marginea
clişeului; Jocul de-a măcelul reia cadrul deja familiar din Rinocerii, mizînd pe pitorescul unui
spaţiu care va fi infestat cu răul absolut;
Omul cu valize hălădueşte printr-un univers când
pitorescul, când derizoriu; Călătorii în
lumea morţilor este , de fapt, jurnalul dialogului al lui Odiseu care
străbate o lume, în căutarea sinelui; iar
Maximilian Kolbe victoria spiritului uman într-un din cele mai nemiloase
încleştări cu istoria, este naivul care va câştiga lupta.
Anti-eroul este purtătorul de cuvânt al lumii din
dramaturgia ionesciană: nu este vorba numai despre Berenger, ci şi despre
familia Smith, ori despre Profesorul din Lecţia,
ori Macbett sau Jacques..... Ciza comunicării, aşa cum este ea ilustrează
textul de către autor, permite naşterea unui nou univers, în care legile
insolite sunt create sub privirea receptorului. Absurdul reprezintă o zonă şi
un timp special, în care este permis orice, la fel ca în carnaval. Situaţiile
pitoreşti se referă la preluarea unor elemente din lumea comună şi integrarea
lor în cea insolită, dar şi la funcţionarea „peisajului” din nou univers pe
care îl înfăţişează Ionesco.

A efectuat: Lepădatu Maria.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu